МОЛИТВЫ СВЯТЫМ МУЧЕНИКАМ ФОТИЮ И АНИКИТЕ НИКОМИДИЙСКИМ

 

Му­че­ни­ки Ани­ки­та и Фо­тий (его пле­мян­ник) бы­ли ро­дом из Ни­ко­ми­дии. Ани­ки­та, во­ен­ный са­нов­ник, об­ли­чал им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на (284–305), уста­но­вив­ше­го на го­род­ской пло­ща­ди ору­дия каз­ни, чтобы устра­шать хри­сти­ан. Раз­гне­ван­ный Дио­кли­ти­ан при­ка­зал му­чить свя­то­го Ани­ки­ту, а за­тем бро­сить его на съе­де­ние зве­рям. Но вы­пу­щен­ный лев сде­лал­ся кро­ток и лас­кал­ся к нему. Вне­зап­но на­ча­лось силь­ное зем­ле­тря­се­ние, от­че­го упа­ло ка­пи­ще Гер­ку­ле­са, и под об­ва­лив­шей­ся го­род­ской сте­ной по­гиб­ло мно­го языч­ни­ков. Па­лач за­нес меч, чтобы от­сечь го­ло­ву свя­то­му, но сам упал без чувств. Свя­то­го Ани­ки­ту ста­ли ко­ле­со­вать и па­лить ог­нем, но ко­ле­со оста­но­ви­лось, а огонь по­гас. Му­че­ни­ка бро­си­ли в ко­тел с ки­пя­щим оло­вом, но оло­во осты­ло. Так Гос­подь хра­нил Сво­е­го ра­ба для утвер­жде­ния мно­гих. Пле­мян­ник му­че­ни­ка, свя­той Фо­тий, при­вет­ство­вал стра­даль­ца и, об­ра­тив­шись к ца­рю, за­ме­тил: «Идо­ло­по­клон­ник, твои бо­ги – ни­что!» Меч, за­не­сен­ный над но­вым ис­по­вед­ни­ком, по­ра­зил са­мо­го па­ла­ча. Му­че­ни­ков по­са­ди­ли в тем­ни­цу. Через три дня Дио­кли­ти­ан стал уго­ва­ри­вать их: «По­кло­ни­тесь бо­гам на­шим, и я про­слав­лю вас и обо­га­щу». Му­че­ни­ки от­ве­ча­ли: «По­гиб­ни ты со сво­ею че­стью и бо­гат­ством!» То­гда их при­вя­за­ли за но­ги к ди­ким ко­ням, но свя­тые, вла­чи­мые по зем­ле, оста­ва­лись невре­ди­мы­ми. Не по­стра­да­ли они и в на­ка­лен­ной бане, ко­то­рая раз­ва­ли­лась. На­ко­нец Дио­кли­ти­ан ве­лел раз­жечь огром­ную печь, и мно­же­ство хри­сти­ан, во­оду­шев­лен­ных по­дви­га­ми свя­тых Фо­тия и Ани­ки­ты, са­ми сту­пи­ли в нее со сло­ва­ми: «Мы хри­сти­ане!» Все они скон­ча­лись с мо­лит­вою на устах. Те­ла свя­тых Ани­ки­ты и Фо­тия не по­стра­да­ли от ог­ня и да­же во­ло­сы их оста­лись це­лы. Ви­дя это, мно­гие из языч­ни­ков уве­ро­ва­ли во Хри­ста. Память святых мучеников Аникиты и Фотия совершается в Православной Церкви 25 августа по новому стилю.

Тропарь святым мученикам Фотию и Аниките Никомидийским

Глас 4

Мученики Твои, Господи, подвигом своим венцы нетленные получили от Тебя, Бога нашего; ибо они, имея силу Твою, мучителей низложили, сокрушили и демонов немощные дерзости. По молитвам их, Христе Боже, спаси души наши.

Кондак мученикам Фотию и Аниките Никомидийским

Глас 2

Святых, верных и храбрых прославим удивительную двоицу Христову, и восхвалим, как твердых проповедников и любителей благочестия, Фотия и Аникиту, и молитвенными песнопениями и хвалами увенчаем.

Канон святым мученикам Фотию и Аниките Никомидийским

Песнь 1.

Ирмос:

Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразными Моисеовыма рукама Амаликову силу в пустыни победил есть.

Болезни тела, прехвальнии, претерпевше, твердейшим помыслом веры, к неболезненней жизни, радующеся, преставистеся, о нас присно молящеся.

Божественными ограждся, Аникито, оружии веры, к борению безплотных враг твердо отлучился еси и тех воинства Божественною силою потребил еси.

Витийское глумление, славне, и ум неискусен еллинский, разумом Божественным просвещаемь, посрамил еси, и себе самаго, Аникито, всего к страданию отдал еси.

Богородичен: Дева и прежде рождества, Чистая, и по рождестве яко воистинну явилася еси, Бога бо паче слова родила еси, святыя мученики страдавшия венчавшаго.

Песнь 3.

Ирмос:

Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, зовущи: Ты моя крепость, Господи, и прибежище, и утверждение.

Победив со Христом ополчения вражия, венец победный приял еси, мучениче страстотерпче Аникито.

Нерадиша о плоти яко тлеющей Христовы мученицы и лютая мучения разумом твердым претерпеша.

Вод животворных исполнени, мутныя токи прелести, мудрии мученицы, течении кровными устависте.

Богородичен: Вселися во утробу Твою живый на небесех Господь и от нас всяку прелесть, Богородице, отгнал есть.

Седален, Глас 4.

Низложше вражия возношения терпением лютых мук, страстотерпцы, на небесех живете ныне, радующеся, Фотие славный и Аникито блаженне. Темже ублажаетеся во веки веков, о нас молящеся Христу, творящих вашу память.

Слава, и ныне: Божественныя Твоея славы сияние, якоже можаху, показал еси, Слове Божий, учеником Твоим, на Фаворстей горе преобразующийся. имиже просветихомся и мы, поющии Тя, едине неизменне и безсмертне Господи, Тебе бо верою вопием: слава, Христе, Царствию Твоему.

Песнь 4.

Ирмос:

Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце Праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей, Господи.

Распалаеми любовию Божиею, усердно пламень огня проидосте, пребывше росою неопальна духовною, непобедимии мученицы, божественнии молитвенницы о душах наших.

Отвергшеся тела, различными образы страдальцы стружеми, всем бо умом к Богу взираху, сим подающему терпение веры ради.

Крепцы, яко столпи благочестия, стены вражия низложисте и града Божественнаго, мученицы, граждане бысте, вопиюще: слава силе Твоей, Господи.

Дреманием не воздремасте злочестия, но бодростию божественною, мученицы, спящия всегда в смерти к свету настависте богоразумия благодатию.

Богородичен: Яко красна породила еси Краснаго, Дево Мати Чистая, красны показавшаго мученика, твердо пострадавшия и безбожие потребльшия.

Песнь 5.

Ирмос:

Ты, Господи мой, Свет в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, верою воспевающия Тя.

Премногими ранами умерщвлено тело твое, Аникито, живот тебе нестареемый, преблаженне, преподобно исходатаи.

Потребление огню жгущему был еси, о Фотие, Божественнаго сияния сопричастниче, и дне незаходимаго чадо присное!

Текущих тление до конца отринуша, возжелевше пребывающая красная, единодушно, мученицы славнии.

Богородичен: Кто может сказати Твое таинство, о Владычице Богородице? Паче ума бо и слова, Бога неизреченно родила еси.

Песнь 6.

Ирмос:

Пожру Ти со гласом хваления, Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися ради милости от ребр Твоих истекшею Кровию.

Возвышен был еси, не милостивно на древе стружем, умерщвления дебельство отметая, в божественную одежду с небесе одеваемь, мучениче Аникито.

Расторгше узы прелести, святии, внегда связани бысте крепко, терпением же и пожданием, божественными ужи, предстателя тмы удависте.

Явистеся яко велицыи светильницы, просвещающе лучами исцелений и зарями божественных подвиг всю тварь, страдальцы Христовы предоблии.

Богородичен: Законных породила еси кроме, Всенепорочная, истиннаго Законоположника, Егоже моли законом греха побеждаемую душу мою ущедрити и спасти мя.

Песнь 7.

Ирмос:

В пещи Авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем, опаляеми, взываху: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.

Странен подвиг прошедше, странни явистеся воистинну мудрований, славнии, плотских, ангелом сограждане, снаследницы же Христу, великоименитии мученицы.

Терпением же и пожданием победисте всех врагов безбожныя наветы и, светлы болезньми бывше, к сиянию незаходимому преставистеся, преславнии.

Храм Троицы Пребожественныя бывше, столпы и храмы низложиша мужески безбожных, прехвальнии, и к небесному храму преставистеся, радующеся.

Богородичен: Яко пространнейши небес, Чистая, прияла еси Слова, никакоже вместна паче ума, тесным ходящия путем, Пренепорочная, к пространству вводяща Божественныя жизни.

Песнь 8.

Ирмос:

Руце распростер, Даниил львов зияния в рове затче, огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите, вся дела Господня, Господа.

Тверд ум, мудрии, показующе, зверей стремления не убоястеся, врения коноб не ужасостеся, ни удов отсечения, ни мучителей прещения, вопиюще: благословите, вся дела Господня, Господа.

Исцеляете страсти верных, изобразивше страсть блаженную вашими страстьми, святии, и отъемлете недуги, и отгоняете лютыя духи, вопиюще: благословите, вся дела Господня, Господа.

Двоица страдалец предобрая Троицу Несозданную исповеда, и тмославных погуби супостат воистинну полк, и тмам мысленных совокупися, поюще: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Святая Дево, Яже Бога Пресвятаго порождши, венчавшаго благодатию святыя Своя мученики, спаси, освяти нас, усердно поющих: благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 9.

Ирмос:

Камень нерукосечный от несекомыя горы, Тебе, Дево, краеугольный отсечеся — Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем, веселящеся, Тя, Богородице, величаем.

Се светлый, и светоносный, и исполнен благодати день возсия Фотия божественнаго и Аникиты, вся просвещая в нем празднующия светозарная сих страдания.

Явистеся, яко углие, всю вещь злобы попаляюще, явистеся, яко честнии агнцы, вольне закалаеми и Агнцу, вземлющему грехи, приводими.

Раны ваша, страстоносцы, страдания и болезни, и паче ума терпение, и подвиги, и кончину преславно славяще, днесь вси возрадуемся.

Процветоша во удолиях преподобно мученических, якоже шипок, преудобреннии страдальцы, и сердца благоухают благочестивых духом, смрад прелести отгоняюще.

Богородичен: Просвети нас, рождшая Свет неприступный, Дево, исполни нас веселия, и радости, и божественнаго разума, чистым сердцем Тя богомудренно величающия.

Молитва святым мученикам Фотию и Аниките.

Святии мученицы Фотие и Аникито! Призрите с небеснаго чертога на требующих вашея помощи и не отвергните прошений наших, но, яко приснии благодетели и ходатаи наши, молите Христа Бога, да, человеколюбив и многомилостив сый, сохранит нас от всякаго лютаго обстояния: от труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани. Да не осудит нас грешных по беззаконием нашим, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от Всещедраго Бога, но во славу святаго имене Его и в прославление крепкаго вашего заступления. Да молитвами вашими даст нам Господь мир помыслов, воздержание от пагубных страстей и от всякия скверны и да укрепит во всем мире Свою Едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь, юже стяжал есть честною Своею Кровию. Молитеся прилежно, святии мученицы, да благословит Христос Бог державу, да утвердит во святей Своей Православней Церкви живый дух правыя веры и благочестия, да вси члены ея, чистии от суемудрия и суеверия, духом и истиною покланяются Ему и усердно пекутся о соблюдении Его заповедей, да мы вси в мире и благочестии поживем в настоящем веце и достигнем блаженныя вечныя жизни на небеси, благодатию Господа нашего Иисуса Христа, Емуже подобает всякая слава, честь и держава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.